top of page

Bouwen aan een betere werkplek: tips voor een gezondere en gelukkigere omgeving

  • Dominique Van Hemelrijck
  • 29 jan
  • 5 minuten om te lezen

ree

Volgens een blog van de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) NIOSH, maken mensen zich steeds meer zorgen over de organisatie van hun werk en de stress die dit met zich mee kan brengen. De manier waarop wij werken en de stress die daarmee gepaard gaat, wordt een steeds belangrijker onderwerp waar we aandacht aan moeten besteden. Werkwelzijn noem ik het.


De vier meest voorkomende vormen van stress op het werk en hoe je er mee om kan gaan:


1. Overbelasting van taken


Teveel taken is proberen een toren van boeken te dragen zonder er een te laten vallen - het is een evenwichtsoefening die je kan doen kantelen als je niet oppast. Het gebeurt wanneer het aantal taken op je bord aanvoelt als een onmogelijke berg om te beklimmen, wat leidt tot stress, angst en de gevreesde burn-out.


Waarom gebeurt dit?

  • Hoge verwachtingen: Soms voelt het alsof iedereen verwacht dat je een superheld bent die taken razendsnel oppakt en afmaakt. Maar raad eens? Zelfs superhelden hebben een adempauze nodig.

  • Strakke deadlines: Wanneer deadlines in je nek hijgen, kan de druk omhoogschieten. Het halen van strakke tijdlijnen wordt een race tegen de klok, wat bijdraagt aan de stress.

  • Gebrek aan prioritering: Zonder een duidelijk plan kunnen taken zich opstapelen, waardoor je je afvraagt waar je moet beginnen. Het is alsof je in een doolhof rondloopt!


Eenvoudige oplossingen:


  • Begin met het prioriteren van je taken op basis van hun belangrijkheid en stem ze af op je doelen.

  • Breek grote klussen op in kleinere taken, zodat ze niet zo moeilijk lijken.

  • Zorg ervoor dat je jezelf voldoende tijd geeft om dingen af te maken zonder je gehaast te voelen.

  • Als je een team hebt, deel dan het werk - iedereen kan helpen.

  • Als iemand je vraagt om meer te doen dan je kunt, is het niet alleen okĆ© om 'nee' te zeggen, het is gewoon belangrijk om "nee niet nu" te verkopen. Heb wel je overzicht van je taken, vergaderingen en projecten bij de hand, dit geeft je tools om te onderhandelen over je werkdruk.




2. Interpersoonlijke spanningen


Werkplekken, met een diverse mix van persoonlijkheden en communicatiestijlen, worden vaak broedplaatsen voor interpersoonlijke spanningen. Het is als knopen in een touw, die wrijving veroorzaken. Deze spanningen kunnen voortkomen uit verschillen in communicatiestijlen, tegenstrijdige persoonlijkheden of misverstanden, wat uiteindelijk bijdraagt aan een slecht functionerende werkomgeving. Uit studies is gebleken dat goede collega's hebben onze motivatie stimuleert. Begrijpen waar deze spanningen vandaan komen, is dus essentieel voor werkwelzijn.


Moedig teamleden aan om hun gedachten en zorgen openlijk te delen, en organiseer regelmatige teamvergaderingen waar iedereen kan praten en samenwerken om uitdagingen op te lossen. Feedback is zo belangrijk, ik doe waarschijnlijk dingen die collega's mateloos irriteren maar als ik het niet weet, dan kan ik ook niets veranderen!


Maak een plek waar iedereen in het team zich goed voelt om te zeggen wat ze echt denken. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en zorgt ervoor dat iedereen op ƩƩn lijn zit.


Als mensen in het team het niet eens zijn, is het goed om een training te hebben die hen laat zien hoe ze op een positieve manier met meningsverschillen kunnen omgaan. Beschouw deze conflictoplossende vaardigheden als hulpmiddelen om problemen op een mooie manier op te lossen, zodat iedereen elkaar beter begrijpt en beter kan samenwerken.


Teambuildingactiviteiten spelen een leuke en belangrijke rol om mensen dichter bij elkaar te brengen. Door activiteiten te ondernemen buiten de reguliere werktaken, leren teamleden elkaar beter kennen. Deze activiteiten zorgen voor een gemoedelijke sfeer, waardoor het voor iedereen gemakkelijker wordt om tijdens de werkuren vlot samen te werken.


Het opbouwen van een positieve werkcultuur is als het zetten van de toon voor een gelukkige en samenwerkende werkplek. Benadruk waarden als samenwerken, elkaar respecteren en inclusief zijn. Een positieve cultuur helpt bij het verminderen van spanningen en bevordert een gevoel van saamhorigheid tussen teamleden.



3. Rol ambiguĆÆteit


Rolambiguïteit treedt op wanneer werknemers zich in situaties bevinden waarin hun rollen, verantwoordelijkheden en verwachtingen onduidelijk of niet goed gedefinieerd zijn - wanneer je niet zeker bent van je baan en de organisatie blijft veranderen. Een belangrijke bijdrage zijn organisatorische veranderingen, zoals herstructureringen of verschuivingen in leiderschap, die onzekerheden kunnen creëren over nieuwe rollen en rapportagestructuren.


Hoe veranderingen een grote impact op ons hebben?


Wanneer een bedrijf besluit om dingen te veranderen, is het alsof er een puzzel wordt herschikt. Dit kan gebeuren wanneer ze teams reorganiseren of nieuwe leiders binnenhalen. Plots zijn we misschien niet zeker van onze rollen en waar we in de nieuwe plannen passen.


Rolverwarring: We weten niet precies wat we moeten doen, aan wie we rapporteren of hoe onze baan in de nieuwe plannen past.


Omgaan met nieuwe leiders: Een nieuwe leider heeft zijn/ haar visie over de organisatie en over hoe dingen moeten worden gedaan.


Tips om hiermee om te gaan:


  • Praat openlijk over de veranderingen die in het bedrijf plaatsvinden.

  • Neem de tijd om je nieuwe rol volledig te begrijpen. Analyseer je nieuwe verantwoordelijkheden en weet aan wie je rapporteert. Dit inzicht brengt duidelijkheid in jouw rol binnen de veranderende omgeving.

  • Als je baan evolueert, investeer dan tijd in het leren van nieuwe vaardigheden die nodig kunnen zijn. Dit verbetert niet alleen je competenties, maar vergroot ook je zelfvertrouwen.

  • Stel vragen, deel je zorgen en win advies in bij senior leiders. Effectieve leiders leggen de redenen voor veranderingen uit, pakken zorgen aan en laten zien hoe de rol van elke persoon bijdraagt aan het succes van het bedrijf. Steun zoeken bij leiders kan waardevolle inzichten en geruststelling bieden tijdens transities.



4.Organisatorische uitdagingen


Kwesties zoals het ontbreken van goede leiders, niet genoeg middelen of een niet zo vriendelijke werksfeer kunnen stress op het werk veroorzaken. Deze stress kan het voor mensen moeilijk maken om van ons werk te genieten en zich op kantoor goed te voelen.


Wat kunnen we doen?


  • Goede leiders zijn belangrijk: Het hebben van goede leiders is super belangrijk. Leiders zijn als de kapiteins van een schip. Als zij goed zijn, voelt iedereen zich goed. Het is dus erg nuttig om leiders te hebben die sterk zijn en ons vertellen wat er aan de hand is.

  • Praat duidelijk: niks nieuws natuurlijk maar communicatie blijft key! Wanneer leiders iedereen vertellen wat er gebeurt en goed en slecht nieuws delen, helpt het iedereen te begrijpen wat er aan de hand is. Transparant praten zorgt ervoor dat iedereen zich onderdeel van het team voelt.

  • Help elkaar: teams werken beter als iedereen elkaar helpt. Dit betekent dat iedereen de dingen moet krijgen die ze nodig hebben om zich goed te voelen op het werk, zoals hulp bij hun geestelijke gezondheid, kansen om meer te leren en tijd om te ontspannen.

  • Los problemen snel op: Als het niet goed gaat, is het belangrijk om ze snel op te lossen. Het negeren van problemen maakt ze alleen maar groter. Dus als er een probleem is, mensen die niet met elkaar overweg kunnen of zaken die niet goed werken, moeten leiders dit weten en het samen snel kunnen oplossen.


Het creƫren van een gezondere werkplek vereist een collectieve inspanning en is continu, maar de voordelen zijn aanzienlijk voor zowel individuen als de hele organisatie. Samen hebben we de macht in handen om een werkomgeving te creƫren die werkwelzijn voorop stelt en succes cultiveert.


Bron: Priority Management Nieuw-Zeeland

-


Priority Management is een wereldwijd trainingsbedrijf met 55 kantoren in 15 landen. We hebben sinds ons bestaan met succes meer dan twee miljoen cursisten opgeleid in onze Priority-workshops. Onze programma's helpen bedrijven en mensen effectiever te werken, de resultaten te bereiken die ertoe doen en hun workflows binnen en buiten kantoor optimaal te beheren door tools, processen en de juiste mindset aan te bieden. Eenvoudig gezegd - een betere manier van werken!

Ā 

Klanten variƫren van Fortune 500-bedrijven, kleine tot middelgrote bedrijven en overheidsmedewerkers.


Klik hier voor meer informatie over hoe wij jezelf of je team kunnen helpen slim te werken, essentiƫle managementvaardigheden te ontwikkelen en het werkplezier te vergroten!


Ā 
Ā 
Ā 

Opmerkingen


Hoofdkantoor
  • Grey Instagram Icon
  • Grey LinkedIn Icon
  • Grey YouTube Icon

Priority Management International

1595 Cliveden, Ave Unit 7

Delta Vancouver British Columbia

V3M 6M2

Canada

​

Kantoor Nederland

Priority Management Nederland

Oudeweg 8, 2031 CC Haarlem

+31 237600314

© 2025 Priority Management International - Nederland.
All rights reserved. "Priority®", "WorkingSm@rt®" and “A Better Way To Work®” are registered trademarks of Priority Management International Inc.

bottom of page