Een succesvol bedrijf stimuleert de groei van werknemers ten voordele van hun mensen en het bedrijf als geheel. Want als medewerkers groeien, groeien ook hun organisaties. Als je bereid bent om in je team te investeren en bezig bent met het identificeren van trainings- of bijscholingssessies voor je werknemers om de vaardigheden van je team uit te breiden, heb je absoluut de steun nodig van je decisionmakers.
Bedrijfsleiders nemen de hele dag door veel moeilijke beslissingen en staan voortdurend onder druk om de juiste keuzes te maken, hun acties beïnvloeden heel wat mensen. Om de steun van decisionmakers bij het organiseren van een training aan te moedigen, moet je er eerst voor zorgen dat je een training kiest die past bij de behoeften van jouw bedrijf en een echte toegevoegde waarde heeft. Vervolgens moet je je leidinggevende ervan overtuigen dat het trainingsprogramma de juiste beslissing is. Je krijgt waarschijnlijk maar één kans om je zaak te verdedigen!
Hieronder vijf tips over hoe je de buy-in kan stimuleren:
1. Ken je leiders
Identificeer wie de besluitvormers zijn om een training groen licht te geven en stem je pitch op hen af. Bedenk hoe zij het liefst informatie ontvangen. Zijn het vooral de cijfers en de ROI waar ze naar kijken of houden ze meer van visuals zoals grafieken en diagrammen?
Zorg ervoor dat de informatie die je presenteert gemakkelijk te begrijpen is voor je leidinggevende, en er geen misverstanden ontstaan.
Van tevoren is het wel belangrijk om te weten wat de behoeften van het bedrijf zijn en of er al oplossingen zijn om deze aan te pakken. Je verliest onmiddellijk je argument als je wordt overrompeld door relevante vragen en opmerkingen. Er kan bijvoorbeeld al een bijscholingsprogramma zijn om de vaardigheidskloof van bestaande werknemers op te vullen. Als je een ander bijscholingsprogramma presenteert, moet je hiervan van tevoren op de hoogte zijn en bereid zijn uit te leggen waarom een ander programma nodig is om het bestaande aan te vullen of te vervangen.
2. Koppeling met de financiële prestaties en groei van het bedrijf
De tweede stap is de training koppelen aan de bedrijfswinsten en groeistrategieën. Spijker dit deel en je hebt waarschijnlijk je zaak gewonnen.
Maak je vertrouwd met de bedrijfsdoelstellingen vanuit het oogpunt van de leiders van je organisatie. Het is één ding om bedrijfsdoelen op te sommen. Het is iets anders om de complexiteit van bedrijfsdoelen en hun relatie met de dagelijkse bedrijfsvoering te waarderen vanuit het oogpunt van een leidinggevende.
Leg uit hoe de training die je wilt organiseren die doelstellingen zal ondersteunen aan de hand van voorbeelden.
3. Geef hen inzicht (Statistieken)
De vraag is natuurlijk altijd hoe het geld wordt besteed en wat het rendement is op elke investering. Toon hoe het trainingsproces zich zal ontvouwen, maar ook welke statistieken zullen worden gebruikt om de resultaten te meten.
Overweeg statistieken en beoordelingsfasen voor korte-, middellange- en lange termijn analyse, aangezien je leidinggevende waarschijnlijk wel wil weten hoe snel en hoe lang de resultaten kunnen worden beoordeeld. Sommige resultaten zullen snel na de training merkbaar zijn, zoals tijdsbesparing op bepaalde taken van medewerkers. Het kan even duren voordat andere resultaten zichtbaar worden, vooral als de training samenvalt met bedrijfsomvattende veranderingen, zoals een organisatorische herstructurering of de uitrol van nieuwe software.
Vraag de opleidingsverstrekker om casestudy's en getuigenissen om inzicht te geven in de resultaten.
Ongeacht de situatie rond de training is er nog een andere manier om snel en accuraat de outcome in te schatten: medewerkersonderzoeken. Vraag werknemers naar hun gevoelens over de training, en in het bijzonder of de sessies hebben bijgedragen tot de leerdoelen.
Idealiter maken deze enquêtes deel uit van een continu beoordelingsprogramma voor prestatiemanagement, waarbij werknemers regelmatig supervisors ontmoeten om hun prestaties en hun kijk op hun werk te bespreken. Dit geeft de trainingsenquêtes meer betekenis omdat er veel context omheen zit. Deze enquêtes kunnen ook worden opgenomen in de metrische gegevens voor continue functioneringsgesprekken, waaronder beoordelingssjablonen en een analysesysteem. Dit alles draagt bij tot een gestandaardiseerd proces te creëren en bouwt een database met kennis op over de workflow en het moreel van werknemers. Dit zijn allemaal krachtige gegevens om belangrijke bedrijfsbeslissingen van het leiderschap te onderbouwen.
4. Maak de voordelen glashelder
Je hebt al het werk gedaan om de bedrijfsdoelen vanuit een leiderschapsperspectief te begrijpen en deze te koppelen aan trainingsresultaten. Communiceer dit nu zo duidelijk mogelijk. Dit is absoluut essentieel om leiderschap buy-in te krijgen voor bedrijfstraining.
Toon de voordelen in de ruimste zin. Maak de grens tussen een specifiek bedrijfsdoel en een verwacht trainingsresultaat glashelder. Een bedrijf dat zich bijvoorbeeld zorgen maakt over de productiviteit op een specifieke afdeling, kan worden beïnvloed door een argument voor een Time Management training of digitale bijscholing van dit team - dat wil zeggen, als wordt aangetoond dat het resultaat naar verwachting een verbeterde productiviteit oplevert.
Neem ook een stap terug en verbind de algemene groeistrategie met het trainingsprogramma om te laten zien hoe deze initiatieven stevig met elkaar verbonden zijn en elkaar versterken. Zoals vermeld in punt één, presenteer deze informatie op een manier die de voorkeur heeft van je "publiek" - of het nu gaat om cijfers, grafieken, grafieken of casestudy's.
5. Ontwikkel een risicostrategie
Er zullen inherent risico's zijn aan een training, ook al zijn ze minimaal. Je managementteam zal willen weten wat je berekende risicostrategie is die rekening houdt met mogelijke risico's, maar die aantoont hoe deze worden gecompenseerd door positieve resultaten. Wees daarom niet vaag over de kosten. Bied harde cijfers en tijdstoezeggingen.
Anticipeer ook op vragen van je leidinggevenden. Wees voorbereid om deze zorgen weg te nemen. Probeer je presentatie te laten leiden door collega's, of beter nog, een leidinggevende die al akkoord gaat met je iniatief. Dit geeft je een onschatbaar inzicht in perspectieven waar je misschien nog niet aan had gedacht.
Het sluiten van de deal: hoeje de buy-in van het managementteam voor de opleiding van je werknemers kan aanmoedigen
Als je de vijf bovenstaande stappen goed uitvoert, heb je vrijwel zeker een uitvoerend team dat je de kans geeft om een trainingsinitiatief te starten. Je kan je toch al grote kansen vergroten door ook een paar kleinere dingen goed te doen zoals rekening houden met de timing
Time je trainingspresentatie zodat deze niet in conflict komt met andere afhankelijkheden, zoals het budgetteringsproces of een reorganisatie van het management. Toon je enthousiasme voor het initiatief. Toon vertrouwen in de training, en net zo belangrijk, in jezelf voor het ontwikkelen van een niveau van expertise rond het onderwerp. Je managementteam zal gunstiger naar je zaak luisteren als je je zelf presenteert als een autoriteit die heeft wat nodig is om een trainingsprogramma tot een succes te brengen.
Bron: Priority Management Canada
-
Priority Management is een wereldwijd trainingsbedrijf met 55 kantoren in 15 landen. We hebben met succes meer dan twee miljoen afgestudeerden opgeleid in Priority-workshops. Onze programma's helpen bedrijven en mensen effectiever te zijn en hun workflow binnen en buiten kantoor te beheren door tools, processen en discipline aan te bieden. eenvoudig gezegd - een betere manier om te werken! Klanten variëren van Fortune 500-bedrijven, kleine tot middelgrote bedrijven en overheidsmedewerkers.
Klik hier voor meer informatie over hoe Priority u en uw team kan helpen slim te werken, essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen en de competenties om.... het leven en werk beter en gelukkiger te maken!
Comments