Werk neemt het grootste deel van onze dagelijkse tijd in beslag. De meesten van ons besteden meer dan 8 uur per dag aan het jongleren met alle taken die actie nodig hebben en laten we eerlijk zijn - het is VERMOEIEND.
Maar wat als we het zouden kunnen vermijden en meer zouden kunnen bereiken in minder tijd?
Controle over ons tijdbeheer
Volgens het Corporate Finance Institute is timemanagement het proces van het plannen en controleren van hoeveel tijd er aan specifieke activiteiten wordt besteed. Dat gezegd hebbende, zal het goed beheren en plannen van uw tijd u helpen meer te bereiken in minder tijd.
Effectief tijdbeheer op de werkplek is erg belangrijk, omdat dit duidelijke doelen en verwachtingen stelt die leiden tot veel voordelen voor zowel de werkgever als de werknemer, zoals een goede balans tussen werk en privéleven, een verhoging van de productiviteit, een positieve werkomgeving, een hoge retentiegraad van werknemers en kwaliteitswerk.
Aan de andere kant kan slecht tijdbeheer zonder duidelijkheid en te bereiken doelen een tol eisen op de werkplek, slechte kwaliteit van het werk, een laag moreel van de werknemers en een hoog ziekteverzuim.
Er zijn echter nog steeds verschillende uitdagingen die van invloed kunnen zijn op effectief tijdbeheer, zoals bijvoorbeeld het gebrek aan motivatie van werknemers, de hoeveelheid werkdruk, onvoldoende mankracht, onvolledige apparatuur, een slechte inrichting van de werkplek en de lijst gaat maar door.
Verschil tussen meer bereiken en meer doen
Wacht, is er een verschil? Wel, ja.
Meer bereiken richt zich op significante resultaten en resultaten die ertoe doen. Het gaat om strategische prioritering en hoe je slimmer kunt werken, niet harder. Dit draagt ook bij aan het bevorderen van duurzaam succes en een evenwichtige benadering van het leven. Dus in vergelijking met 'meer doen', dat zich richt op het voltooien van een groot aantal activiteiten of taken. Vaker doen houdt in dat je harder werkt zonder strategische focus, wat kan leiden tot burn-out en onbalans door zoveel te werken.
Het is een no-brainer op welke manier je zou willen werken, toch?
Doelen stellen, plannen en plannen
Veel voorkomende misvattingen over timemanagement zijn dat je meer doet in minder tijd en dat het alleen om planning en roostering gaat. Welnu, meer doen in minder tijd kan het resultaat zijn van effectief management, dus we kunnen niet ontkennen dat dit niet betekent dat als u het snel kunt doen, dit betekent dat het een goed uitgevoerde klus is, of dat u op schema ligt met uw planning en planning, betekent dat u geen enkele deadline zult missen.
Wat voor de een efficiënt is, werkt misschien niet voor iedereen goed en wat voor iedereen efficiënt is, werkt misschien niet voor iedereen.
Dus, hoe gaan we onze tijd beheren om meer te bereiken in minder tijd?
1. Stel duidelijke doelen
Maak een lijst van welke specifieke doelen je wilt bereiken en tot dit moet gebeuren. Houd er rekening mee dat de doelen haalbaar moeten zijn. Vergelijk uw langetermijn- en kortetermijndoelen. Men moet zich ook richten op doelen met een hoge impact die aansluiten bij uw langetermijndoelstellingen.
2. Prioriteer taken
Het is van cruciaal belang om onze doelen op te splitsen in taken en deze effectief te beheren naast al onze dagelijkse taakactiviteiten. Hoe bepaal je wat er eerst moet gebeuren als je op een dag niet genoeg tijd hebt om alles te doen.
De Eisenhower Matrix is een tool voor taakbeheer waarmee u onderscheid kunt maken tussen dringende en belangrijke taken, zodat u een efficiënte workflow kunt opzetten. Met behulp van de tool verdeelt u uw taken in vier vakken op basis van de taken die u als eerste gaat doen, de taken die u voor later plant, de taken die u delegeert en de taken die u verwijdert
3. Plannen en plannen
Door uw jaarlijkse of maandelijkse doelen in uw dagelijkse werkplan op te nemen, kunt u een sterke integratie tussen leven en werk behouden. Het vaststellen van je doelen bepaalt het 'wat' van je werk. Strategisch denken leidt tot een missie, wat een duidelijk gedefinieerde verklaring van doelen is. Het maken van een dagplan is essentieel voor het bereiken van doelen.
Splits uw doelen op in werkbare brokken of taken, zodat ze op een beheersbare en tijdige manier kunnen worden voltooid. Deze taken moeten worden gepland zodat ze gedaan worden.
4. Elimineer afleiding...
Wat overblijft is focussen. Vermijd onnodig chatten met collega's of kijken naar je sociale media. Stel uw gebied in dat u zou helpen zich te concentreren op de taken die moeten worden gedaan.
Houd je voortgang bij en kijk hoe je denkt dat je het beter kunt doen. Controleer of uw strategieën nog steeds zijn afgestemd op de huidige werklast en het huidige doel. Werk uw plan en planning indien nodig bij. Woon webinars of workshops bij voor aanvullende vaardigheden of leren.
Na dit alles hangt de efficiëntie en het succes van tijdmanagement nog steeds af van elke persoon, aangezien we allemaal verschillende manieren hebben om dingen te doen. Het is belangrijker dan ooit dat we als team effectief en efficiënt werken en betere manieren van werken creëren. Wij van Priority Management staan altijd klaar om u te helpen met onze Working Smart Journey om die betere manier van werken tot stand te brengen en u te helpen 54 minuten van uw dag te besparen. Neem nu contact met ons op voor meer informatie!
-
Priority Management is een wereldwijd trainingsbedrijf met 55 kantoren in 15 landen. We hebben met succes meer dan twee miljoen afgestudeerden opgeleid in Priority-workshops. Onze programma's helpen bedrijven en mensen effectiever te zijn en hun workflow binnen en buiten kantoor te beheren door tools, processen en discipline te bieden. Simpel gezegd - een betere manier om te werken! Klanten variëren van Fortune 500-bedrijven, kleine tot middelgrote bedrijven en overheids-/militaire medewerkers.
Klik hier voor meer informatie over hoe Priority u en uw team kan helpen slim te werken, essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen en de competenties om.... Maak het leven en werk beter en gelukkiger!
Comments